Kisah Di Sebalik Kelab Peminat Mira Filzah Yang Tidak Diketahui Ramai


‘Fan club’ atau kelab peminat adalah sekumpulan orang yang mendedikasikan sokongan berterusan kepada orang yang mereka minati. Kebiasaannya, kelab peminat ini dikendalikan oleh para peminat yang benar-benar mahu menumpukan perhatian, masa dan sumber untuk menyokong orang yang mereka sanjungi itu.

Contoh 'by fans, for fans'

Contoh ‘by fans, for fans’

Ahli-ahli kelab peminat pula biasanya mengamalkan konsep ‘by fans, for fans’, di mana peminat akan menghasilkan sesuatu berdasarkan orang yang diminatinya untuk tatapan peminat-peminat lain. Antaranya, perkongsian gambar, video, lukisan, animasi, blog dan lain-lain lagi.

Kelab peminat juga sinonim dengan selebriti. Ia satu sistem sokongan yang penting untuk selebriti membuat engagement dengan para peminatnya. Maka, tertubuhlah kelab peminat rasmi dibawah seliaan dan pantauan selebriti. Ini memudahkan para peminat mendapat maklumat yang betul tentang selebriti tersebut.

Bercerita tentang kelab peminat, saya berpeluang menemubual pengasas dan pengasas bersama sebuah kelab peminat selebriti yang sedang meningkat naik di arena hiburan negara ini. Meskipun usia kelab ini belum mencecah 1 tahun, ia menunjukkan satu prestasi yang membanggakan bagi sebuah kelab peminat.

Ikuti kisah bagaimana Miracle FC, kelab peminat Mira Filzah ditubuhkan.

Sebelum Tertubuhnya Miracle FC

Menurut pengasas Miracle FC Nini Asmidar, 21 tahun, dia mula meminati Mira sejak menonton kisah Dunia Lola dan mengikuti perkembangan Mira sebagai seorang model. Kemudian, Nini dan rakannya telah membuat satu akaun Instagram khas buat Mira Filzah sekitar bulan Jun 2015.

Waktu itu Mira Filzah berlakon sebagai pembantu pelakon kepada Izreen Azminda di dalam drama bersiri Eksperimen Cinta di TV3. Dan kemudian menjadi pengacara bagi satu program agama iaitu Qari Jr.

Tetapi selepas seminggu buat akaun Mirafilzahfans di Instagram, rakannya tarik diri kerana perlu mula praktikal dan sangat sibuk. Maka, Nini seorang diri mengendalikannya sehinggalah satu ketika Nini memberanikan diri menghantar mesej kepada Mira di Instagram.

mirafilzahfans

Sebelum Mira menerima Mirafilzahfans sebagai kelab peminat rasmi, Mira banyak beri soalan-soalan kepada Nini. Mira seorang yang berhati-hati kerana sebelum ini telah banyak orang mengambil kesempatan menggunakan namanya untuk meraih keuntungan dengan cara penyamaran.

Selepas itu, Nini yang masih bergelar seorang pelajar universiti mencari 4 orang lagi untuk membantu mengendalikan akaun media sosial yang lain sekitar akhir bulan Jun 2015. Mereka yang terpilih adalah Fara, Hana, Jannah dan Lin.

Nama Miracle FC Dipilih

Semua pengasas dan pengasas bersama berbincang tentang nama kelab ini sebelum propose kepada Mira.

“Nama Miracle tercetus apabila salah seorang dari kami ternampak background picture di Twitter Mira, yang tertulis perkataan ‘Miracle’. Memandangkan perkataan tersebut juga terselit nama Mira, dan mudah utk disebut dan diingati, maka kami sepakat untuk menggunakan nama tersebut,” jelas Fara.

Selang sehari selepas perbincangan itu, Mira setuju dengan nama Miracle ini. Dan bermulalah satu kempen untuk menarik peminat-peminat Mira Filzah menyertai Miracle FC. Tapi waktu itu, mereka belum menukar nama baru ini kerana mahu lakukan kejutan buat semua peminat Mira Filzah.

Exco Miracle FC

Pada 11 Julai 2015, tepat jam 3 petang, Miracle FC dilancarkan di Instagram dan Twitter serentak. Kelab turut membuka tawaran kepada para peminat yang mahu menjadi exco Miracle FC. Ini adalah cadangan Hana dan Fara bagi memantapkan lagi organisasi kelab.

15 orang dipilih menjadi exco pertama Miracle FC. Mereka adalah peminat tegar Mira Filzah. Dari segi keaktifan, Hana mula aktif semasa drama bersiri Cinta Si Wedding Planner bersiaran di TV3. Sebelum itu, Instagram Miracle FC dikendalikan oleh Nini dan Fara, Twitter dikendalikan oleh Lin, dan Jannah mengendalikan Whatsapp.

Pemilihan exco batch kedua pula dilakukan pada penghujung tahun lalu. Ini bertujuan untuk menyokong perjalanan kerjaya Mira Filzah yang semakin cerah pada waktu itu.

Aktiviti Pertama Pemangkin Semangat

Sambutan untuk jadi exco Miracle FC itu amat menggalakkan dan mereka berjaya mengumpulkan segelintir peminat Mira menjelang hari raya.

Pada hari raya, minggu pertama, Miracle FC mengadakan satu cabaran iaitu men’trending’kan telefilem ‘Abang Beduk’. Alhamdulillah, dengan kerjasama kesemua admin dan exco, telefilem itu menjadi trending.

Trending Abang Beduk itu menjadi langkah pertama kami untuk terus maju dan support Mira,” kata Fara lagi.

Foto: Acan Mamat Facebook Group Mira Filzah - Miracle FC [1]

Foto: Acan Mamat Facebook Group Mira Filzah – Miracle FC [1]

Semakin hari semakin ramai peminat Mira Filzah yang follow Instagram dan Twitter Miracle FC. Miracle juga telah membuka 3 buah Whatsapp Group untuk peminat Mira. Pertama pada Julai 2015, kedua pada Januari 2015 dan ketiga pada Februari 2015. Ia dibuka untuk semua peminat tetapi tempatnya terhad. Jadi siapa cepat, dia dapat.

“Kami berlima berusaha menubuhkan Miracle FC supaya lebih maju untuk membawa Mira Filzah di persada antarabangsa, InshaAllah. Bukan itu sahaja, semoga Miracle ini bukan sekadar fan club, tetapi ia juga adalah satu benchmark untuk Mira lebih sukses,” terang Hana.

Foto: Acan Mamat Facebook Group Mira Filzah - Miracle FC [1]

Foto: Acan Mamat Facebook Group Mira Filzah – Miracle FC [1]

Selepas Abang Beduk, Miracle bergerak menganjurkan majlis finale untuk drama bersiri Cinta Si Wedding Planner bersama Adi Putra dan Mira Filzah, dan menghantar penyokong untuk Anugerah Meletop Era.

Foto: Acan Mamat Facebook Group Mira Filzah - Miracle FC [1]

Foto: Acan Mamat Facebook Group Mira Filzah – Miracle FC [1]

Dan terbaru menjayakan kejutan majlis hari jadi istimewa buat Mira Filzah yang diadakan di Hotel Concorde, Shah Alam baru-baru ini.

Foto: Acan Mamat Facebook Group Mira Filzah - Miracle FC [1]

Foto: Acan Mamat Facebook Group Mira Filzah – Miracle FC [1]

mira filzah fans

Selain maklumat terkini Mira Filzah dikongsikan di Instagram Miracle FC, mereka turut menyediakan produk-produk berasaskan Mira Filzah seperti buku nota Cinta Si Wedding Planner, baju-T, novel Cinta Si Wedding Planner yang mempunyai tandatangan Mira Filzah dan sebagainya.

Miracle FC turut mempunyai cawangan mengikut negeri iaitu Miracle FC Pahang, Miracle FC Sabah, Miracle FC Kedah, Miracle FC Selangor dan Miracle FC Perlis. Lain-lain negeri akan menyusul kemudian selepas mendapat kebenaran rasmi dari Miracle FC. Ini adalah salah satu usaha Miracle FC mengumpul dan merapati para peminat Mira Filzah di seluruh pelusuk negeri di Malaysia.

Anugerah Buat Mira Filzah

Pada 28 Februari 2016 yang lalu, Mira Filzah telah berjaya memenangi anugerah pertamanya di dalam industri hiburan iaitu Anugerah Artis Baharu Meletop di Anugerah Meletop Era 2016.

Sekarang Miracle FC fokus untuk Anugerah Bintang Popular Berita Harian dimana Mira Filzah dicalonkan dalam kategori Artis Baharu Wanita Popular dan Anugerah Pilihan Online untuk dua kategori iaitu Aktress Terbaik Pilihan Online dan Wanita Anggun Pilihan D’Nars.

Begitulah kisah perjalanan kelab peminat Mira Filzah, Miracle FC. Selama ini saya fikir Miracle itu adalah gabungan nama ‘Mira Filzah’ dan ‘Circle’ bermaksud orang yang selalu berada di sekelilingnya. Dan logo berbentuk berlian dipilih kerana melambangkan ia begitu berharga untuk disia-siakan.

Tonton: Filem Pendek Hafiz Hamidun Dan Mira Filzah Ini Membuatkan Diri Mahu Bercinta Semula

Baca: Bagaimana Pemuda Ini Cipta Lagu ‘Mira Filzah’ Hanya Menggunakan Aplikasi Telefon Pintar


by noreply@blogger.com (isu kaki panas) via Berita Isu Panas
Download

0 Response to "Kisah Di Sebalik Kelab Peminat Mira Filzah Yang Tidak Diketahui Ramai"

Post a Comment